پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ Thursday 23rd of May 2019
ads
ads
ads
  2 ماه قبل     ایرنا

تهران- ایرنا- پرواز والکایری شرکت کراتوس و طرحی که چندی پیش بویینگ رونمایی کرد اولین نمونه‌ از نسل جدید پهپادها هستند که ساخته می‌شوند تا بیش از هرچیز، هواپیماهای سرنشین‌دار را در ماموریت‌های رزمی همراهی کنند.


به گزارش روز جمعه خبرنگار علمی ایرنا، چند روز پیش اولین تصاویر از نخستین پرواز پهپاد والکایری (XQ-58) شرکت کراتوس به رسانه ها رسید. آن هم درست نزدیک به یک هفته پس از آنکه شرکت بویینگ هم از طرح مشابهی پرده برداشته بود. طرح بویینگ البته با همکاری شرکت های استرالیایی و فعلا خارج از آمریکا در دست توسعه قرار دارد. هدف از طرح والکایری شرکت کراتوس که با همکاری آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا در حال توسعه است، طرح شرکت بویینگ و دیگر طرح هایی که در آینده نزدیک شاهد رونمایی آن ها خواهیم بود فقط توسعه یک پهپاد تهاجمی، پنهان کار یا هر چیز دیگر نیست. این پهپادها در درجه اول به عنوان مکملی برای هواپیماهای سرنشین دار توسعه پیدا می کنند. ** وینگمن وفادار این طرح را این روزها «وینگمن وفادار» (وینگمن به معنی پرنده ای که هم بال پرنده دیگر او را همراهی می کند) صدا می کنند. طرحی که بر اساس ایده آن حداقل روی کاغذ، هواپیماهای جنگنده در آینده می توانند با استفاده از پهپادهایی که همراه خود دارند طیف گسترده تری از عملیات ها را عهده دار شوند. به این ترتیب حتی در صورت نیاز به پرواز هواپیماهای سرنشین دار نیازی نیست که خلبان هواپیماهای جنگنده مستقیما خود را به خطر اندازند و می توانند در صورت لزوم از پهپادهای همراه خود کمک بگیرند. به علاوه برای انجام ماموریت به تعداد هواپیمای سرنشین دار کمتری هم نیاز خواهد بود. این پهپادها تا حد زیادی خودکار طراحی می شوند اما در نهایت کنترل مرکزی نقشی که ایفا می کنند می تواند در اختیار خلبان هواپیمای همراه آن ها باشد. یا اینکه بر اساس واکنش خلبان در شرایط مختلف رزمی به صورت خودکار عکس العمل نشان دهند. به علاوه می توانند سوخت یا تسلیحات اضافی مورد نیاز هواپیماهای سرنشین دار را نیز با خود حمل کرده و به عنوان پلت فرمی مستقل برای سوخت رسانی هوایی یا پرتاب موشکی که توسط جنگنده سرنشین دار هدایت می شود، استفاده شوند. ** پهپادهای ارزان قیمت با توجه به ماموریت های تعریف شده طبیعتا انتظار نمی رود که این وینگمن های وفادار لزوما بُرد رزمی یا سرعتی فراتر از هواپیماهای سرنشین دار داشته باشند. در این حالت حتی پیچیدگی خود پهپاد هم دیگر خیلی مسئله نیست. همانطور که طرح XQ-58 شرکت کراتوس که اتفاقا شباهت زیادی هم به پهپاد آلمانی باراکودا (Barracuda) دارد نیز هواپیمای بدون سرنشین چندان پیچیده یا آنقدرها گران به نظر نمی رسد. قیمت تمام شده این پهپاد قرار است چیزی بین 2 تا 3 میلیون دلار باشد. این یعنی هر نیروی هوایی می تواند با قیمت تمام شده یک جنگنده سرنشین دار صاحب ناوگان بزرگی از این پهپادها برای پرواز با تعداد کمتری هواپیمای جنگنده سرنشین دار باشد. یک هواپیمای جنگنده پیشرفته این روزها به راحتی بین 70 تا بیش از 100 میلیون دلار قیمت دارد، به علاوه هزینه های نگهداری و آموزش خلبان را نیز نباید فراموش کرد. ** رقابت جدید رقابت برای ساخت پهپادهای پیشرفته بین شرکت ها و کشورهای مختلف همین حالا هم بسیار داغ است. چین در نمایشگاه ژوهای نمایش مفصلی از پهپادهای بزرگ خود را به نمایش گذاشت. روسیه هم همین چند وقت پیش اولین پهپاد پنهان کار خود را برای آزمایش میدانی روی باند کشاند. اروپایی ها همین حالا هم درگیر توسعه نمونه های مختلفی هستند. خود آمریکایی ها نیز چندین پروژه مفصل در دست توسعه دارند. کشورهای دیگر هم خیلی عقب نیستند. با این حال بیشتر این طرح ها با هدف متفاوتی ساخته می شوند و هزینه تمام شده بالایی هم دارند. به همین خاطر هم ایده توسعه یک پهپاد کم هزینه که بیش از هر چیز قرار است فقط یک همراه وفادار باشد این روزها به سرعت در حال جلب توجه است. گزارش: محمدحسین جهان پناه علمی**9224**1883

علمي آموزشي

فناوري

پهپاد

رباتيك

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

ادامه خبر :