دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ Monday 25th of March 2019
ads
ads
ads
  1 هفته قبل     برترین ها

: در پی توئیت وزیر ارتباطات، شرکت توسکا در پاسخ به او با انتشار اطلاعیه‌ای از تامین تمامی هزینه‌های تولید 79 برنامه صدا و سیما خبر داد؛ ادعای حیرت‌آوری که باعث طرح این سوال در ذهن مخاطبان شد که: « پول صدا و سیما کجا خرج می‌شود؟»


خبرگزاری ایرنا: در پی توئیت وزیر ارتباطات، شرکت توسکا در پاسخ به او با انتشار اطلاعیه ای از تامین تمامی هزینه های تولید 79 برنامه صدا و سیما خبر داد؛ ادعای حیرت آوری که باعث طرح این سوال در ذهن مخاطبان شد که: « پول صدا و سیما کجا خرج می شود؟»

بودجه صداوسیما در لایحه تقدیمی از سوی دولت برای سال ٩٧، نسبت به سال ٩٦ حدود ٣٠٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و طبق جدول شماره ٧ لایحه بودجه، هزارو ٦٤٦ میلیارد و ٤٢٠ میلیون تومان بود؛ رقمی که البته رضایت مدیران صدا و سیما را به دنبال نداشت.

*صداوسیما چند کارمند دارد؟

هنوز درباره درآمدها و تعداد کارمندان سازمان صدا و سیما عدد دقیقی وجود ندارد. در برخی از گزارشها تعداد کارمندان صداوسیما حدود ٤٨ هزار نفر عنوان شده بود. عددی که باعث درگیری کلامی مدیران اسبق صدا و سیما شده بود.علی لاریجانی در سالهای گذشته گفته بود:«این که می شد با ١٠ ، ١٢ هزار نفر کار کرد، ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به ٣٦ هزار نفر رسید، مهم است».

ضرغامی، رئیس پس از لاریجانی هم در پاسخ به لاریجانی گفته بود «سازمان ایده آلی که به اعتقاد شما باید با ١٠، ١٢ هزار کارمند اداره شود، با 28 هزار کارمند در سال 83 تحویل داده شد (به اعتقاد برخی مدیران 30 هزار نفر)؛ امروز تعداد کارمندان سازمان ٣٣هزارو ٦٠٠ نفر است. اگر منظور شما تعداد کارمندان رسمی است؛ لازم است اشاره شود که این رقم در سال 83 (اتمام مدیریت جناب عالی) ١٤هزار و ٤٠٠ نفر بود که در سال 93 به ١٣هزارو٦٤٠ نفر کاهش یافت». البته در دوران فعلی هم از تعداد کارمندان رسمی و غیررسمی این سازمان آمار دقیقی وجود ندارد. هرچند سرافراز از بیش از 40هزار نفر و برخی منابع 50هزار نیرو را تخمین می زنند.

*بودجه ای به اندازه 11 کیلومتر اتوبان

این در حالی است که محمد سرافراز، رئیس سابق رسانه ملی، در گفت و گو با روزنامه شرق درباره بدهی و مخارج سازمان صدا و سیما در دوران خودش می گوید:« بودجه سازمان حدود دو هزار میلیارد تومان و مخارجش 2700 میلیارد تومان بود! البته دو هزار میلیارد تومان برای سازمانی که بیش از 40 هزار نیرو داشته، تمام مراکز استانی اش رادیو و تلویزیون و شبکه استانی دارد، هزاران فرستنده رادیو-تلویزیونی در سراسر کشور دارد، شبکه های برون مرزی و دفاتر خارج کشور دارد و حقوق بازنشستگان را خودش پرداخت می کند، رقم زیادی نیست. همان مقطع هم این را گفتم.

زمانی بود که آقای رئیس جمهور به شمال رفته بودند؛ قسمتی از اتوبان تهران-رشت سمت منجیل درست نشده بود، 11 کیلومتر مانده بود، سال 94 که برای افتتاح رفتند آقای نوبخت گفتند 900 یا هزار میلیارد پول گذاشته ایم که این 11 کیلومتر را تا سال بعد تکمیل کنیم که تا امروز تمام نشده و قطعا آن پول هزینه شده. کمک دولت به صداوسیما به اندازه تکمیل 11 کیلومتر اتوبان شمال بود. پس هزار میلیارد در مقابل بودجه ای که در کل کشور صرف می شود، ناچیز است.»

*توئیت جواد و پاسخ توسکا

اخیرا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گفتگو با ایبنا، در خصوص واگذاری تبلیغات خدمات ارزش افزوده VAS به شرکت توسکا (از زیرمجموعه های شرکت همراه اول)، گفته: «این موضوع هنوز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارجاع داده نشده؛ ولی تا آنجایی که من اطلاع دارم صدا و سیما این پروژه را به یک پیمانکار واگذار کرده که می تواند هر نهادی حتی یک اپراتور تلفن همراه باشد. گفته می شود واگذاری خدمات ارزش افزوده VAS به شرکتی که زیرمجموعه اپراتورهمراه اول است ضد رقابتی است و در این مسئله به طور طبیعی باید شورای رقابت یا صدا و سیما ورود کند.»

جهرمی بعدها با انتشار توئیتی نوشت:«از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت از پنج عضو در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد حق الناس کوتاه نمی آیم.»

این توئیت به مذاق مدیران توسکا خوش نیامد و اطلاعیه صریحی منتشر کردند.در بخشهایی از توضیحات روابط عمومی شرکت «توسکا» آمده است:« هیات مدیره شرکت توسکا در 2 ماه اخیر و با هدف اطلاع از نقطه نظرات وزیر محترم ، طی دو جلسه ، گزارش تمامی فعالیت های خود را به وزیر محترم ارتباطات ارایه کرده و ضمن اخذ تاکیدات ایشان در قبال برنامه ها و سیاست های آتی خود، در حال ارتقای مدل کسب و کار و تحقق برخی اولویت هاست.

شرکت توسکا در حال حاضر به واقع به عنوان کارگزار صدا و سیما در حوزه تبلیغات ارزش افزوده و دقیقا بر اساس ضوابط و تعرفه های آن سازمان عمل می کند که جزئیات و دستورالعمل های آن در اختیار تمامی فعالان حوزه کسب و کار قرار گرفته است.

*کل هزینه خندوانه، ماه عسل، 90 و... را ما می دهیم

در شرایطی که مردم عزیز نیازمند توجه بیشتر هستند، شرکت توسکا با همکاری سازمان صدا و سیما و با تلاش متعهدانه هنرمندان عزیز ، تمامی هزینه های تولید برنامه های پربیننده ای چون خندوانه ، برنده باش ، کودک شو ، فرمول یک ، نود ، حالا خورشید ، به خانه بر می گردیم، عصر جدید ، تب تاب ، جام جهانی ، ماه عسل ، ستاره ساز ، فوتبال های داخلی و خارجی و ... در مجموع 79 برنامه تلویزیونی را می پردازد تا ضمن پاسخگویی به نیاز مخاطبین برای دسترسی به محتوای جدید ، ارزنده و پخش این برنامه های فاخر، رضایت ایشان را با ساخت برنامه های جذاب و شاخص جلب نماید.

شرکت توسکا ضمن پرهیز از ورود به مسائل حاشیه ای صرفا خود را مکلف و متعهد به اجرای ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی می داند که این مهم از جانب شرکت ارتباطات سیار ایران در جریان است.»

حالا باید دید واکنش صدا و سیما به ادعای توسکا چیست؟ ساخت برنامه های فاخر برای تلویزیون با چه شفافیت مالی همراه بوده است؟ اگر قرار است شرکت توسکا برای صدا و سیما برنامه بسازد سوال اینجاست که بودجه این سازمان و درآمدهای سرسام آورش از آگهی در کدام محل خرج می شود؟

ادامه خبر :