دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ Monday 22nd of April 2019
ads
ads
ads
  6 روز قبل     ایرنا

تهران- ایرنا- خانه کودکی «امیرهوشنگ ابتهاج» (ه.ا. سایه) شاعر نامدار معاصر در رشت بر اثر بی توجهی شهرداری این شهر و تعلل سازمان میراث فرهنگی در ثبت آن تخریب شد؛ رخدادی تلخ که مشابه آن در سال های اخیر بسیار اتفاق افتاده است.


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خانه خانوادگی امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به «سایه» شاعر معاصر در رشت، بیست و سوم فروردین ماه بر اثر بی توجهی مسوولان تخریب شد؛ رخدادی ناخوشایند که البته بارها در شهرهای مختلف افتاده است و موضوع جدیدی نیست. در سال های اخیر نمونه های زیادی از خانه های تاریخی و بناهای ارزشمند فرهنگی تخریب شده است. این تخریب ها گاه با پوشش قانونی بر اثر بی توجهی و منفعت اندیشی نهادهایی چون شهرداری و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته و گاه از جانب افراد ناشناس انجام شده است. تخریب شبانه دو خانه قاجاری در شیراز در اسفندماه 96، تخریب خانه تاریخی «نائل» مربوط به دوران صفویه در اصفهان در آذرماه همان سال و آتش سوزی در خانه تاریخی «دریابیگی» لنگرود به دست افراد ناشناس و بر اثر بی توجهی مسوولان و عدم مراقبت آنان از بناهایی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی اند، صورت گرفته است. تخریب بناهایی چون خانه «فروغ فرخزاد» شاعر شهیر در منطقه دروس تهران و حالا خانه خانوادگی «سایه» بعد از نزدیک به دو سال کش و قوس برای حفظ آن اما در پوششی کاملا قانونی نه از جانب افراد ناشناس بلکه به دست شهرداری و بر اثر کوتاهی متولیان وقت سازمان میراث فرهنگی در ثبت این خانه ها، صورت گرفته است. بحث ها بر سر تخریب خانه کودکی ابتهاج دو سالی است که به راه افتاده است. به دنبال این بحث ها در اوایل سال 96«رضا علیزاده» مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان گیلان اعلام کرده بود که خانه این شاعر معاصر ثبت ملی خواهد شد، با این وجود، این خانه حالا تخریب شده و تلی از خاک از آن باقی مانده است. پیشتر خود ابتهاج در این باره گفته بود که بهتر است خانه خانوادگی او به یک مرکز فرهنگی یا اداره تبدیل شود و تخریب آن حیف است. اما گویا پیچ و خم های اداری، کم توجهی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان و همراهی نکردن شهرداری رشت، سرآخر خانه مادری ابتهاج را به کام نابودی کشاند و مانع نجات این خانه شد. به گفته مسوولان سازمان میراث فرهنگی، گویا پرونده خانه ابتهاج برای ثبت ملی ناقص بوده است و همین امر مانع حفظ این خانه از تخریب شده است. «فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، در آبان ماه 96 اعلام کرده بود که پرونده خانه «ابتهاج» ناقص است و او در نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان درخواست تکمیل این پرونده یا دست کم ارایه دست نوشته ای از آقای ابتهاج برای اثبات تعلق این خانه به خانواده این شاعر را داده است. ابتهاج اما در گفت و گو با رسانه ها در دی ماه 97 سکوتش را شکسته و درباره منوط کردن ثبت خانه کودکی اش به ارایه دست خط از وی به سازمان میراث فرهنگی گفته بود: چرا من باید این دو خط را بنویسم؟ همه می دانند این خانه برای ما است. اهالی آن جا این را می دانند. آدم هایی که در شهرداری هستند این را می دانند. واقعا به چنین چیزی احتیاج است؟ برای من خیلی خنده دار است وقتی سند ثبتی اسناد شهری با جزئیات وجود دارد و این که خانه مطابق صورت مجلس فلان به تاریخ فلان به فلانی و از فلانی ارث رسیده است، از من دست خط بخواهند. حضرات در شهرداری رشت و در هر جای دیگر هم این سند را دارند، این که نوشته دوخطی از من بخواهند، شوخی است. در ماه های اخیر اما «شهرود امیرانتخابی» مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان، از پیگیری های مجدد برای ثبت ملی خانه ابتهاج خبر داده و در اظهار نظری در این باره گفته بود که میراث فرهنگی استان گیلان پیگیر ثبت این خانه است و با مالک فعلی آن برای دریافت فرصتی جهت خریداری خانه ابتهاج جهت حفظ و ثبت آن وارد مذاکره شده است. با تمام این تفاسیر اما خانه کودکی ابتهاج در فروردین ماه 1398 تخریب شد و هیچ یک از حرف ها و اقدامات در مورد حفظ و ثبت آن به نتیجه نرسید. امیر انتخابی دو روز پس از تخریب این خانه در گفت و گو با رسانه ها شهرداری گیلان را مقصر دانسته و از شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان از شهرداری خبر داده است. وی با ابراز تاسف در مورد تخریب خانه کودکی ابتهاج شاعر برجسته گیلانی گفته است: همه کارهای لازم برای ثبت ملی خانه هوشنگ ابتهاج انجام شده بود و تنها یک جلسه باقی مانده بود که با مالک فعلی خانه یعنی خانم دکتر آصف انجام شود و حکم ثبت ملی به ایشان و وراث ابلاغ گردد. وی افزوده: شورای شهر رشت مصوبه خرید این خانه را تصویب کرده بودد تا این ملک را از مالک خریداری و جزو آثار فرهنگی رشت حفظ نمایند.» به گفته این مسوول، شهرداری اقدام نادرستی کرده و نباید به ملکی که پرونده اش در جریان بود مجوز تخریب و ساخت و ساز می داد. این بگو مگوها اما حالا دیگر بی فایده است. امروز دیگر خانه مادری سایه تخریب شده و همه افراد و نهادهایی که در حفظ و نگهداری از آن تعلل کرده اند در تخریب آن مقصرند. حالا دیگر سایه ای هم از خانه کودکی سایه شعر ایران باقی نمانده است. پژوهش**9282**9279

فرهنگی

تخریب خانه هوشنگ ابتهاج

میراث فرهنگی

ابتهاج شاعر معاصر

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

ادامه خبر :