دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ Monday 22nd of April 2019
ads
ads
ads
  6 روز قبل     ایرنا

تهران- ایرنا- استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: رسانه ها به ویژه اصلی و سنتی نقش مهمی در شکل دهی، آگاهی بخش و هدایت افکار عمومی در مواجهه با بحران دارند در حالی که در دوره جدید از این رسالت خود دور شده اند.


به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، حسن نمکدوست تهرانی امروز سه شنبه در نشست «افکار عمومی جامعه ایران در قبال فاجعه» اظهار داشت: رسانه های سنتی در ساماندهی وضعیت عمومی کشور با افکار عمومی نه تنها تعامل ندارند بلکه هیچ تفاوتی میان رسانه ها با افکار عمومی در درک مفهوم بحران وجود ندارد. وی در این نشست در محل مرکز افکارسنجی (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، با اشاره به تغییرات در عرصه رسانه عنوان داشت: در گذشته افکار عمومی در فضای ارتباطی و رسانه ای شکل می گرفت و رسانه ها به منزله سازمان های بزرگ رسانه ای بودند که در راس آن ها تلویزیون قرار داشت و تلویزیون قهرمان بود اما اکنون مفهوم تازه ای از رسانه به نام «رسانه آلترناتیو» در برابر رسانه های اصلی ایجاد شده است. نمکدوست افزود: در دنیای کنونی از تلویزیون به عنوان قهرمان اصلی دور شده ایم و تلفن های هوشمند امکان تولید و انتشار هر نوع محتوا را بدون هیچ مانعی ایجاد کرده اند. عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اکنون کاربر می تواند به هر محتوایی به دلخواه واکنش نشان داده و پاسخ دریافت کند. رسانه ها دیرزمانی مهندسان ساخت افکار عمومی بودند اما در دوره کنونی جایگاه یگانه ای ندارند و به کنشگرانی در کنار سایر کنشگران تبدیل شده اند. به عبارت دیگر افکار عمومی به افکار عمومی ها تبدیل شده است. وی ادامه داد: رویداد مهم دیگری که در کشور رخ داده، مربوط به حادثه خیز و بحرانی بودن کشور است. به گفته نمکدوست، ایران کشوری با موقعیت های بحرانی گوناگون است. زلزله و سیل در کنار بحران های انسان ساز مانند تصادفات جاده ای بخش زیادی از بودجه کشور را صرف خود می کند. نمکدوست با بیان اینکه مصائب طبیعی و بحران های خودساخته جایگاهی در افکار عمومی ندارند، افزود: افکار عمومی بلایای طبیعی را به عنوان واقعیت مسلم نمی پذیرند و در این باره در مرحله کتمان قرار دارند و به همین دلیل برای موقعیت های بحران مهیا و آماده نمی شوند. این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد رسانه های سنتی و اصلی در رابطه با شکل دهی افکار عمومی بیان داشت: رسانه های اصلی و متخصصان ارتباطات هیچگونه آمادگی برای مواجهه با قبل، حین و پس از بحران ندارند. نمکدوست افزود: در چنین وضعیتی افکار عمومی چگونه باید برای مواجهه با بحران آماده شوند؟ این در حالی است که رسانه های جمعی امکان و توانایی مطالبه عمومی را به یک دستورالعمل اجتماعی ندارند. رسانه ها باید در جامعه آمادگی مواجهه با بحران هایی چون سیل، زلزله و آلودگی هوا را ایجاد کنند و چنین آمادگی در هیچ یک از سطوح رسانه های اصلی یا آلترناتیو رخ نداده است. وی گفت: حتی در شبکه های مجازی نیز جریان قال توجهی در رابطه با سیل به راه نیوفتاد. در این ماجرا رسانه های کشور در تعطیلی به سر می بردند. روزنامه ها در ایام نوروز تعطیل بودند، خبرگزاری ها توسط کشیک های خبری اطلاع رسانی کردند و اخبار رادیو و تلویزیون به دلایلی برای مردم قابل اعتماد نبود. از این رو، از موهبت رسانه ها در اطلاع رسانی سیل اخیر بی بهره بودیم. این روزنامه نگار همچنین با انتقاد از آن دسته از روزنامه هایی که حتی پس از تعطیلات نیز به موضوع سیل نپرداختند، اظهار داشت: در نبود رسانه های اصلی، رسانه های آلترناتیو نیز تنها به دعواهای سیاسی پرداختند تا اینکه افکار عمومی را به سوی یاری مردم سیل زده جلب کنند. نمکدوست معتقد است: مجموعه این عوامل از این نشان دارد که رسانه ها آمادگی مقابله با بحران را ندارند. غافل از اینکه بحران و مصیبت جزء لاینفک زندگی در ایران است اما در ذهنیت جامعه و افکار عمومی بحران ها دارای جایگاه کنشگرانه نیستند. به عبارت کلی رسانه ها در عرصه های فردی و اجتماعی مفهوم بحران را به مفهومی مورد اجتماع تبدیل نکرده اند. **9283**1601**

علمي آموزشي

افكار عمومي

سيل 98

حسن نمكدوست

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

ادامه خبر :