دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ Monday 20th of May 2019
ads
ads
ads
  5 روز قبل     ایسنا

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری مهم‌ترین عامل اعمال خشونت در خانواده را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: انسان همواره سلسله‌مراتبی از نیازها را دارد که پایین‌ترین و پایه‌ای‌ترین این نیازها، نیازهای فیزیولوژیکی اعم از خوراک، پوشاک و … است و نیازهای امنیتی و عاطفی در رده‌های بالاترِ این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند.


عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری مهم ترین عامل اعمال خشونت در خانواده را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: انسان همواره سلسله مراتبی از نیازها را دارد که پایین ترین و پایه ای ترین این نیازها، نیازهای فیزیولوژیکی اعم از خوراک، پوشاک و … است و نیازهای امنیتی و عاطفی در رده های بالاترِ این تقسیم بندی قرار می گیرند.

پروین فرج زاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در تبیین واژه خشونت، اظهار کرد: خشونت به هر نوع تسلط روانی و جسمی بر افراد دیگر و تحمیل آسیب های جسمی و روانی عمدی اطلاق شده که دو نوع خشونت کلامی و خشونت جسمی و فیزیکی اعم از ضرب و شتم، قتل و … را شامل می شود.

وی با اشاره به عوامل متعدد بروز خشونت و پرخاشگری، اعم از عوامل محیطی و شناختی، تصریح کرد: غریزی بودن پرخاشگری یکی از این عوامل است که ریشه در ذات و فطرت انسان ها دارد و انسان به طور ذاتی برای دفاع و صیانت از حیات خود نیروی ویرانگر درونی را در قالب پرخاشگری ظاهر می کند.

فرج زاده ناکامی را عامل دیگر خشونت عنوان کرد و افزود: ناکامی حتی گاه عینیت حقیقی ندارد و انسان از لحاظ ذهنی و روانی گمان می کند که دچار شکست شده و همین تلقی او را به سمت پرخاشگری و خشونت سوق می دهد.

وی با تأکید بر وجود پیش زمینه یادگیری خشونت در تمام افراد، بیان کرد: افراد پیوسته در معرض مشاهده خشونت رفتاری یا کلامی در جامعه و نیز در رسانه های تصویری مانند سینما هستند و این امکان همیشه وجود دارد که به ویژه کودکان، می توانند به فراگیری و اعمال خشونت بپردازند.

فرج زاده مهم ترین عامل اعمال خشونت در خانواده را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: انسان همواره سلسله مراتبی از نیازها را دارد که پایین ترین و پایه ای ترین این نیازها، نیازهای فیزیولوژیکی اعم از خوراک، پوشاک و … است و نیازهای امنیتی و عاطفی در رده های بالاترِ این تقسیم بندی قرار می گیرند.

وی در ادامه تأکید کرد: انسان برای بالا رفتن از نردبان تکامل و نائل شدن به تعالی و خودشکوفایی، ناگزیر از برآورده کردن تک تک این نیازهاست، بنابراین تا وقتی که در بند نیازهای فیزیولوژیکی و جسمی باشد، نمی تواند به مراتب بالاتر صعود کند.

این کارشناس روان شناسی با اشاره به چالش های امنیتی کشورهای فقیر، گفت: در این کشورها انسان ها به دلیل عاجز ماندن در رفع نیازهای مادی و جسمی، خود را به خطر می اندازند تا به حیات خود ادامه دهند، بنابراین در این کشورها همواره شاهد انواع بزه کاری ها از قبیل دزدی، زورگیری، جنایت و… و مشکلات اجتماعی حاصل از آن هستیم.

فرج زاده با ذکر مثالی در این خصوص، تصریح کرد: در قانون طبیعت هرگاه حیوانی تشنه می شود علی رغم علم به خطرات حضور صیاد در کنار آبشخور، به سمت آب می رود تا رفع تشنگی کند مصداق این واقعیت را در جامعه انسانی هم می توان دید که افراد بر اساس فطرتِ میل به جاودانگی، امنیت خود را به خطر می اندازند تا نیازهای اولیه خود را برآورده سازند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه امروز، بیان کرد: پدر به عنوان نان آور خانواده همواره تحت فشار اقتصادی و به دنبال آن، درمانده شدن و تحقیرشدگی قرار دارد و این استرس خواه ناخواه به اعضای خانواده تسری می یابد و منجر به بروز پرخاشگری می شود.

فرج زاده ایجاد تنش های حاصل از مشکلات اقتصادی را در خانواده به ویژه در جوامع شهری پررنگ تر دانست و افزود: در جوامع شهری همه اعضا خانواده نمی توانند در تولید درآمد مشارکت داشته باشند و این مسئولیت غالباً متوجه مرد است که اگر نتواند از عهده این کار برآید، پرخاشگری و خشونت در خانواده افزایش می یابد.

وی با پرداختن به زاویه دیگری از تأثیر نارسایی های اقتصادی بر بروز تشنج در خانواده و جامعه، گفت: انسان اگر در چند و چون نیازهای اولیه درماند از درک احساسات هنری، عاطفی، ذوقی و شناختی و درنتیجه، رسیدن به حس رضایت درونی بازخواهد ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان ادامه داد: فقدان حس رضایت درونی باعث توقف انسان و افسردگی او می شود و راه را برای بروز شادی و دفع انرژی منفی از طریق انجام اعمال شادی بخش می بندد و همین امر، آسایش و آرامش را از اعضای خانواده و جامعه سلب می کند.

وی با بیان اینکه نیازهای انسان چرخه ای است که برآورده نشدن یکی از آن ها سبب بروز اختلال در تعالی انسان می شود، ادامه داد: شکست معیشتی منجر به درماندگی و افسردگی و به دنبال آن، عدم رغبت به تلاش بیشتر می شود و جریان زندگی صحیح را مختل می سازد.

فرج زاده در تشریح راهکارهای کنترل خشونت، بیان کرد: همان گونه که یادگیری در محیط سبب بروز خشونت و پرخاشگری می شود، انسان در صورت برخورداری از آموزش صحیح، می تواند شیوه تعامل با دیگران، نوع دوستی، ارتباط صحیح، روش های کنترل خشونت و در یک کلام، تمام رفتارهای فرهنگی و اجتماعی را فرا بگیرد.

وی با برشمردن انواع ارتباط و تعامل میان انسان ها، گفت: نوع نخست ارتباط، «ارتباط از بالا به پایین» نام دارد که منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می شود چراکه انسان خود را خوب و دیگری را بد تلقی می کند و همواره دیگران را محکوم به اطاعت از خود می داند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در نوع دوم تعامل، که ارتباطی درست و متعادل است، انسان خود و دیگری را خوب تلقی می کند و به مدد این «ارتباط خوب-خوب» همواره، هم به خود و هم به دیگران، حق زندگی می دهد.

فرج زاده نوع سوم ارتباط را «ارتباط منفعلانه» خواند و اضافه کرد: در این نوع ارتباط، انسان خود را در مرتبه پایین تری از دیگران قرار می دهد و به دیگران اجازه می دهد تا بر او تسلط و کنترل داشته باشند.

وی با اشاره به نوع دوم ارتباط که ارتباطی صحیح و مطلوب است، ادامه داد: ارتباط و تعامل برابر در جامعه سبب ایجاد حس همدلی و نوع دوستی شده و از بروز خشونت و تشنج میان افراد جلوگیری می کند که رسیدن به این شیوه ارتباطی با آموزش میسر است.

فرج زاده توسعه فرهنگی در سایه بهره گیری از آموزه های دینی را مهم ترین راهکار برای داشتن جامعه سالم عنوان کرد و گفت: آموزش و ترویج دین در جامعه سبب تقویت اخلاق مداری و تقوا در جامعه می شود که همین امر سبب کم شدن خشونت میان افراد خواهد شد.

وی از توسعه عدالت اجتماعی به عنوان دیگر راهکار کنترل خشم و خشونت نام برد و یادآور شد: در جامعه ای که به بن بست اقتصادی می رسد، بیشتر شاهد رواج فساد اقتصادی هستیم چراکه افراد تلاش می کنند با توسل به راهکارهای غیرقانونی و تعدی به حقوق دیگران به جمع آوری ثروت بپردازند که به دنبال آن، رواج فساد و جنایت غیر قابل اجتناب است.

فرج زاده به وجود هیجانات مثبت و منفی در وجود همه افراد اشاره و بیان کرد: در صورتی که این هیجانات سرکوب شوند اگرچه یک آرامش موقتی نصیب انسان می شود اما به مرور زمان، شاهد بروز رفتارهای ناهنجار خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هیجانات سرکوب شده همواره در قالب بروز یک اختلال رفتاری بروز می کنند، خاطرنشان کرد: برخی هیجانات گاه در قالب خشونت و پرخاشگری تغییر شکل یافته و نمود می یابد که آموزش افراد در جهت شناساندن این هیجانات و برخورد صحیح با آنها، حائز اهمیت است.

انتهای پیام

ادامه خبر :