یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ عنوان سایت را وارد کنید Sunday 20th of October 2019
عنوان سایت را وارد کنید
عنوان سایت را وارد کنید
عنوان سایت را وارد کنید
4 ماه قبل ایسنا

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از استراتژی این وزارتخانه برای داشتن حدود ۳ یا ۴ برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است. به گفته وی، جایگزین کردن محصولات کره‌ای با کالاهای صنعتی ایرانی بطور موازی، تعمیق ساخت داخل تولیدات، راه‌اندازی شبکه تأمین قطعات و خودکفایی بالا در تولید محصولات گازسوز، از جمله برنامه‌ها است.


<p> مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از استراتژی این وزارتخانه برای داشتن حدود ۳ یا ۴ برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است. به گفته وی، جایگزین کردن محصولات کره ای با کالاهای صنعتی ایرانی بطور موازی، تعمیق ساخت داخل تولیدات، راه اندازی شبکه تأمین قطعات و خودکفایی بالا در تولید محصولات گازسوز، از جمله برنامه ها است. </p><p> به گزارش ایسنا، متن گفت وگوی عباس هاشمی در این زمینه با پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت )؛ به شرح زیر است: " </p><p> بر طبق استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شده است تا افق ۱۴۰۴، حداکثر حدود چهار برند ملی در صنعت لوازم خانگی کشور ایجاد و به حضور برندهای متعدد نظم داده شده و از آشفتگی برندهای کوچک بدون پشتوانه و ناشناخته بیرون بیاییم. برندهای ملی مورد نظر در سطح کلاس جهانی به تولید و صادرات بپردازند. </p><p> جایگزین کردن محصولات کره ای با ایرانی </p><p> وی افزود: در پنج سال گذشته وزارت صمت با تولیدکنندگان کره ای وارد مذاکره شده و ضمن اعلام استراتژی صنعت کشور همزمان با ایجاد جذابیت هایی زمینه را برای حضور مؤثر تولیدکنندگان معتبر جهانی مهیا کرد. در نهایت پس از اقدامات مقدماتی در ایران، خطوط تولید مستقر و تولید محقق شد. </p><p> در این زمینه صد درصد سرمایه گذاری توسط طرف ایرانی انجام شد ولیکن طرف های خارجی موظف بودند براساس سیاستی که داشتند؛ اجزا، قطعات و مواد اولیه را به موقع تأمین و در ایران تولید صورت بگیرد. </p><p> ال جی و سامسونگ در تولید یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون این کار را انجام دادند و این روند تا زمان اعمال محدودیت های جهانی ادامه داشته است؛ از آنجا که طرف های کره ای بسیار محتاط هستند برخلاف میل باطنی شان، محدودیت های بانکی، نقل و انتقالات ارز و محدودیت های کشتیرانی و… باعث شد که آنها به راحتی نتوانند مواد اولیه و قطعات مورد نظر خود را به طرف ایرانی برسانند اما خوشبختانه چون دو طرف فعالانه روی این زمینه کار می کردند تا امروز این مسئله ادامه پیدا کرده و حدوداً تا شش ماه آینده هم مشکل حادی در تولید ندارند ولی با توجه به محدودیت های مختلف، تحمیل هزینه های مضاعف و غیر متعارف، محدودیت های ارزی داخل کشور و سخت شدن واردات برخی مواد اولیه و قطعات، فرایند تولید لوازم خانگی را تا حدودی کند کرده است. </p><p> در حال حاضر به موازات تلاشی که برای روان کردن واردات قطعات وارداتی انجام می شود، طرف های ایرانی به دنبال جایگزین کردن آنها هستند و مصمم هستند با بومی سازی حداکثری تحت برند ملی و برنامه ای که برای عرضه و تولید لوازم خانگی ارائه دادیم، به تولید بپردازند. </p><p> باید تا سال ۱۴۰۴، حداکثر تا چهار برند ملی قوی در کلاس جهانی در لوازم خانگی داشته باشیم که در حال حاضر به موازات تولید محصولات کره ای ال جی و سامسونگ، تولیدکنندگان به دنبال منابع جایگزین برای تولید محصولات با کیفیت و دامنه تنوع مناسب هستند. </p><p> تعمیق ساخت داخل </p><p> در حال حاضر برنامه ریزی برای تعمیق ساخت داخل و بومی سازی حداکثری برای گذر از محدودیت ها و جلوگیری از کمبود لوازم خانگی در بازار صورت گرفته و بازار با مشکل عمده ای از لحاظ کمبود مواجه نخواهد بود. </p><p> در تولید لوازم خانگی با مشکل روبرو نیستیم </p><p> تولید قطعات صفر تا صد الزاماً اقتصادی نبوده و نباید در داخل انجام شود و بخشی از آن ها برون سپاری می شود و بسته به مختصات قطعه، این موضوع متفاوت است. </p><p> در دنیا ظرفیت های اقتصادی تعریف دارد و تمام آنها تعیین می کند که تولید انجام بشود یا نه؟ اما به صورت کلی در لوازم گازسوز ما عمق ساخت تولیداتمان بیش از ۹۰ درصد است. در لوازم برقی نیز بستگی به نوع محصول بین ۶۰ تا ۷۰ درصد متغیر است و ما عمق ساخت داخل داریم. بعضی از قطعات هستند که تولید آنها منطقی نیست و در دنیا ظرفیت های اقتصادی بالا است و بسیاری از شرکت های تولیدی با یکدیگر به صورت همکاری مشترک (جوینت ونچر) با ظرفیت های اقتصادی تولید می کنند یا سطح تکنولوژی در بعضی از قطعات دائماً در حال تغییر است و سرمایه گذاری برای تولید آن خیلی برای واحدهای بخش خصوصی اقتصادی نیست و ضرورتی هم برای تولید وجود ندارد. مهم و شرط اصلی این است محصول نهایی که تولید می شود، با استاندار ملی و گواهینامه های جهانی کیفیت تطابق داشته و شرط قیمت مناسب و قابل رقابت جهانی را داشته باشد. </p><p> راه اندازی شبکه تأمین قطعات </p><p> ما وقتی می گوئیم برند ملی، به دنبال شبکه تأمین قطعات هستیم و راه اندازی آن را شروع کرده ایم و این شبکه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید وزیر صنعت بر تعمیق ساخت داخل، به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در صنایع مختلف پیگیری می شود. </p><p> برگزاری نمایشگاه توانمندی های ساخت داخل </p><p> تمامی اجزا قطعات وارداتی در کنار نمایش توانمندی های ساخت داخل به نمایش گذاشته می شود که اینها نیازمندی های صنعت داخلی است. قطعه سازها و بازدیدکننده های صنعتی، نیازی که برای آن قطعات پیش بینی شده است را بررسی و برآورد خود لحاظ کرده و تعامل مناسبی برقرار می شود. </p><p> وقتی می گوئیم برند ملی ضرورتی ندارد که تمام قطعات آن داخلی باشد، اگرچه همه ما تلاش خود را می کنیم که بیشترین عمق ساخت داخل را داشته باشیم ولی مهم این است برندی که تولید شود بتواند رضایت و وفاداری مشتری را با عرضه کافی و قیمت های مناسب و با کیفیت قابل قبول، تأمین کرده و قابلیت صادرات داشته باشد. </p><p> حمایت وزارت صنعت از قطعه سازان </p><p> حقوق ورودی محصولات لوازم خانگی را از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش دادیم؛ در عین حال، یکی از برنامه های وزارت صنعت حمایت از قطعه سازان است در این راستا ساماندهی تعرفه قطعات متناسب با تعرفه محصول کامل، از اهمیت برخوردار بوده است. سعی داریم تولیدات قطعه سازی را توانمندتر کنیم. </p><p> تأمین ارز لوازم خانگی </p><p> در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و اهمیت تأمین ارز صنعت لوازم خانگی به بانک مرکزی نیز اعلام شده است. </p><p> همچنین بازسازی و نوسازی واحدها، ارتقا بهره وری، افزایش دانش مدیریتی و کارکنان واحدهای تولیدی و بهبود فضای کسب و کار، از برنامه هایی است که در سال گذشته پیگیری شده و این پیگیری ها امسال هم ادامه دارد. </p><p> انتهای پیام </p>

ادامه خبر :

ads

جدیدترین خبرها